Khidmat Urut Untuk Lelaki Terus Ke Rumah Anda. Sila Set Appointment Awal. Rujuk Jadual Booking SEGERA!

Apakah Urutan Sukan

Apakah Urutan Sukan

Urutan Sukan
Urutan Sukan

Urutan Sukan

Urutan sukan adalah sejenis urutan yang khusus disesuaikan dengan kecederaan atau penyakit yang berkaitan dengan sukan. Ia tidak bertujuan untuk menjadi urutan yang merehatkan dan sememangnya ia boleh menjadi agak kuat pada masa-masa tertentu. Berbeza dengan namanya, urutan sukan tidak hanya digunakan oleh ahli sukan profesional atau orang-orang yang banyak bekerja. Ia memberi manfaat kepada sesiapa sahaja, walaupun ia hanya senaman ringan seperti berjalan biasa.

Tujuan Urut Sukan

Urut sukan direka untuk mencegah dan melegakan kecederaan dan keadaan yang berkaitan dengan senaman atau sukan. Ia selalunya boleh agak berat dan yang bermaksud untuk melegakan dan mengurangkan tekanan dan ketegangan yang terdapat di dalam tisu lembut badan semasa bersukan. Ia boleh dijalankan sebelum, semasa, atau selepas bermain sukan atau bersenam dan menggunakan teknik-teknik yang direka untuk meningkatkan daya tahan dan prestasi, untuk mengurangkan peluang kecederaan dan jika terdapat kecederaan, untuk mengurangkan masa pemulihan.

Apa Urut Sukan Boleh Lakukan Untuk Anda

Urut sukan boleh merawat pelbagai penyakit dan kecederaan yang mungkin berlaku akibat daripada senaman. Ia juga mempunyai faedah lain yang membolehkan anda untuk berlatih atau bersukan dengan lebih cekap. Beberapa faedah urutan sukan termasuk:

1. Mengurangkan kadar keletihan
2. Melegakan bengkak
3. Mengurangkan ketegangan otot
4. Menggalakkan fleksibiliti
5. Melegakan kesakitan
6. Mencegah kecederaan
7. Meningkatkan kadar jantung dan tekanan darah
8. Meningkatkan peredaran darah dan aliran limfa
9. Merawat kecederaan seperti splin shin , siku tenis (tennis elbow) , terseliuh dan strain , paha (hamstring) dan lain-lain.

Secara rasminya urutan sukan ini mula dipopularkan oleh Soviet Union dan negara-negara komunis dalam era 1960-an,  dan negara Soviet adalah negara pertama yang mempunyai pakar urutan yang tetap dan professional. Melalui hubungan sukan dan budaya, maka konsep urutan sukan ini telah menular ke Eropah dan Amerika Syarikat pada tahun 1970-an.

Semakin lama konsep urutan sukan ini semakin diterima dunia sukan dan menjadi sebahagian daripada rejimen latihan atlet professional, sebelum menjadi subjek pengajian di kolej dan universiti. Pada hari ini, urutan sukan boleh dijadikan karier bagi mereka yang berminat.